MÍSTA
SETKÁVÁNÍ
V LITERATUŘE Z JIžNÍCH ČECH A VÝCHODNÍ ŠUMAVY
Expozice si klade za cíl ve zkratkách přiblížit
základní loci communes krásné literatury na materiálu, jenž se váže k regionu
východní Šumavy přilehlých jižních Čech. Její ambicí je vytvořit
vícevrstevnatou koncepci oslovující jak vážnějšího individuálního zájemce, tak
skupinové exkurze středních stupňů škol. Využívá příhodné dějinné chvíle,
v níž je možno na problém nahlédnout bez tendenčních zkreslení ideologií
všeho druhu.
Projekt vznikl na základě spolupráce s rakouskými
a německými partnery a byl spolufinancován Evropskou unií
z programu Phare Přeshraniční spolupráce.
Cílovými skupinami, jež má projekt oslovit, jsou:

1. Studenti českých, případně i rakouských a německých
středních škol (součást výukových programů v předmětech český a německý
jazyk, dějepis, Školní výpravy).

2. Odborně zaměření individuální i skupinoví zájemci o
danou problematiku (např. kulturní sdružení a spolky, ale i badatelé v oboru
literární historie především z ČR, Rakouska a SRN).

3. Turisté. Expozice obohatí programovou nabídku národní
kulturní památky, kláštera Zlatá Koruna, připomenutím literárních souvislostí
rozšíří poznatky o kulturním vývoji navštíveného regionu a stane trvalejším
motivačním stimulem k návštěvě Šumavy a jižních Čech.
Základní sdělné osy expozice:
- Deset “krystalizačních bodů” ve formě žánrově
tématických celků. Nabízejí záměrně nedořečenou konfrontaci stěžejních
literárních témat procházejících napříč styly a žánry podstatné výseče
složitého souboru písemnictví ve styku s danou geografickou oblastí (z latinské
literatury kupř. Jarloch, vyšebrodské rukopisy, družina Jana st. Hodějovského
z Hodějova, Bohuslav Balbín, Quirin Mickl; z německojazyčné kupř.
Alexandreis, Theobald Höck, Adalbert Stifter, Richard von Kralik, Hans Watzlik,
Johannes Urzidil, Rudolf Slawitschek, Karl Franz Leppa, Johann Peter; z bilingvní
Jindřich Hýzrle z Chodů, Karel Klostermann; z českojazyčné kupř. Tomáš
Štítný ze Štítného, Petr Chelčický, Tomáš Bavorovský, Šimon Lomnický
z Budče, Adam Michna z Otradovic, Albert Chanovský, Ondřej František de
Waldt, František Ladislav Čelakovský, Josef Holeček, Julius Zeyer,
Richard Weiner, Václav Krška, František Hrubín, František Daniel Merth). Vedle
děl uznávaných klasiků jsou stavěny texty anonymní či tzv. užitkové (náhrobní
nápisy, pamětní zápisy, přípisy...).
- Několikavrstevné zdůraznění paralelní existence
literatury na daném území ve třech jazycích (latině, češtině a němčině)
- Literární místopis – v dané geografické oblasti
demonstrované na osudech jednotlivých spisovatelů a literárních “setkání” –
sled mikroregionů na chodbě
- Přiblížení školním výpravám – “testy” formou
hry přizpůsobené pro jednotlivé věkové skupiny, na základě internetové diskuse se
postupně rozšiřující okruh námětů pro pedagogickou práci
Okruhy
(regionální variace základních motivů, žánrů a funkcí literatury (snaha
odpovědět na otázku: “Proč vůbec psát?”), struktura: od sakrálna
k profálnu a jiné na první pohled skryté formální i obsahové finesy:
- Před tváří Boží (modlitba)
- Poesie h(a)lasu (zpěv)
- Světci a hrdinové (archetyp lidského osudu, příběh)
- Smrt když potkám... (existenciála)
- Posvátná země (kraj před horami, Vestigium Bohemiae
Piae, jč domov, vztah k půdě)
- Praotec Les (Böhmerwald, hory, šumavské variace na téma
domov)
- Slyš dcerko! (poučná a vzdělávací funkce literatury,
homilie)
- Paměť učí, vzpomínka mučí (zápisy pro paměť,
inspirace vzpomínky, kroniky)
- Kam patříme? (Bohemia, čtvrtý bavorský kmen, slovanské
/jiho-/češství )
- Ha, ha, bezectní kacieři! (husité a protihusité,
literatura na pomezí ideologie)
Chodba:
literární místopis (sled jednotlivých specificky
vymezených míst krajů v rámcích prácheňského, táborského a budějovického
kraje), portréty osobností, podmínky vzniku a šíření literatury (skriptoria,
tiskárny, knihovny, gymnázia, nakladatelství), literární skupiny, místní tradice. |