Počátek
dvacátých let 15. století. Doba z kloubů vymknutá šílela a zdálo se, že staletý
řád světa se zhroutil. Už už se čekal druhý příchod Mesiáše, už už praskala
první z apokalyptických pečetí Beránkových, ovšem čekalo se a čekalo a najednou
se všechno začalo nějak podezřele protahovat.
Na jaře 1422 pobýval táborský Mikuláš Biskupec v Písku a
Vodňanech, a protože Chelčický již tehdy platil za proslulého mudrlanta, využil
příležitosti a požádal ho o schůzku. Setkali se na hrázi jednoho z vodňanských
rybníků a v dlouhé - a jak se zdálo i přátelské - rozmluvě si vyjasňovali svá
stanoviska k ústřednímu křesťanskému dogmatu, podstatě eucharistie. Z očí do
očí se shodli, na závěr však Biskupec přislíbil poslat do Chelčic táborskou
literaturu - a tím celá kauza vlastně začala. Když Chelčický táborské traktáty
prostudoval, nemohl vyjít z údivu: setkání s Biskupcem skutečným a tím na papíře
se lišila jako den a noc. Sepsal proto i on traktát a hbitě ho poslal na Tábor.
Zastával v něm stanovisko plné duchovní přítomnosti Boží v posvěcené hostii a
trval na patřičné úctě k ní. Radikální husitské hnízdo jeho slova pobouřila. A
tak netrvalo dlouho a Chelčický se scházel s Biskupcem znovu, nejprve v Písku, poté
v Chelčicích, a pak opět v Písku. Ono první, oboustranně vstřícné setkání
na hrázi bylo zapomenuto, Mikuláš Biskupec již nemohl lavírovat mezi slovy z úst a z
pera a hádka nad Božím chlebem přešla v nepokrytou zášť. Duby na hrázi ve větru
zapraskaly a bludní lidé pod nimi osaměli.
Historii celé pře Chelčický vylíčil v úvodu Repliky proti
Mikuláši Biskupcovi (1425). Není náhodou, že právě toto místo – jako jedno
z mála v díle tajemného Chelčičana - odhaluje nitro pisatele jeho budoucím
čtenářům.
„Chelčický zaujímá v křesťanském myšlení
totéž postavení jako křesťanství v člověčenstvu vůbec.“
Lev N. Tolstoj, 1898
Výběrová bibliografie tvorby Petra Chelčického:
rukopisy:
dvacátá léta 15. století – O boji duchovním, O církvi svaté, O trojiem lidu
řeč, O těle božím
třicátá léta 15. století – Postila, kniha výkladuov spasitedlnych
po r. 1440 – Siet viery pravej
tisky:
Siet viery pravej, 1521
Kniha výkladuov spasitedlnych, 1522