Řepické shromáždění
humanistických poetů družina Jana st.
Hodějovského z Hodějova
Rožmberská přitažlivost ve dvacátých letech 16.
století na jih Čech navrátila i kotýřinského rodáka, rytíře Jana st.
Hodějovského z Hodějova. Ten před tím absolvoval studia na těsně
předreformačních centrech ve Slezsku a v trvalejších německých zemích. První
osobně intenzivní setkání s humanistickou literaturou zažil právě na
krumlovském dvoře, kde se spřátelil s Petrem Fuxem a Šimonem Fagellem
Villatikem. Druhý z nich, student prošlý boloňskou univerzitou (zachoval se jeho
česky psaný list Petru z Rožmberka, datovaný v Boloni 17. prosince 1511) a
později člen pražské kapituly, působil v Hodějovského družině jako
„veteranus poeta“ (Bohuslav Balbín).
Hodějovského hvězda stále
stoupala, a tak úspěšný mladý muž, vynikající též jako hospodář, ve
třicátých letech rázně vstoupil na veřejnou scénu. A to jak na politickou, tak i
kulturní. Důležité styky a kontakty navázal v průběhu dlouhých osmnácti let,
kdy zastával funkci místosudího Království českého. Na své reprezentativní tvrzi,
již si zbudoval v Řepici nedaleko Strakonic, shromáždil rozsáhlou knihovnu
(nezastupitelná to podmínka pro naučnými záměry prodchnutou tvorbu všech
humanistů) a soustředil kolem sebe, možná, že právě i díky své bibliotéce, více
než šedesát básníků. Financoval vydání jejich latinských veršů, a tak se nám
do dnešních dnů dochoval rozsáhlý čtyřsvazkový sborník, vytištěný
v letech 1561-62.
Do čtvrtého svazku tohoto
unikátního tisku byl zařazen oddíl nazvaný Topographiarum liber, který nám dává
nahlédnout do renesančního typu vidění kraje na jihu Čech. Shrnuje především
básnické opisy lokalit souvisejících s životem a majetkem ústředního
mecenáše. Nalezneme zde popisy statků v severní polovině Prácheňska i
Táborska (vedle Řepice i Hodějov, Kotýřinu a Borotín). Mezi autory veršů nalezneme
i ve své době velice proslulé poety, např. Matouše Collina z Chotěřiny, Šimona
Ennia z Fenixfeldu či Víta Traiana z Chotěřiny.
Měšťanští a rytířští
členové Hodějovského družiny, jak utrakvisté, tak katolíci, často působili jako
preceptoři urozených šlechtických synů a na cestách po evropských univerzitách
navazovali přátelské styky s předními vzdělanci dané doby. Nechyběla mezi nimi ani
jména toho nejvyššího kalibru (Filip Melanchton, Erasmus Rotterdamský, Vít
Amerbach). Šťastná doba životního i tvůrčího poklidu, bez výšin i propastí, se
tehdy zdála nekonečnou. |