Zasednutí k pevnému stolu
a rozžaté louči Tomáš Štítný ze
Štítného
Venkovský vladyka (tituloval se „panoše“), jenž v
Praze navštěvoval nově vzniklou artistickou fakultu, tehdy považovanou za pouhou
přípravku k pravému univerzitnímu studiu, byl k tvůrčí aktivitě vybuzen
„ohňovými slovy“ Jana Milíče z Kroměříže. Sám však, ostatně jako každý
konzervativní venkovan, ohňové efekty společenských reforem a jiné krkolomnosti
nemiloval. Univerzitního titulu se mu nedostalo a ani po něm netoužil, po návratu do
rodné tvrze by mu stejně k ničemu podstatnému neposloužil. Domů si však přivezl
zásobu moudrých knih a občas zajížděl do Prahy zvědět, co že nového. V
manželství žil spokojeně a plodně, jako otec a hospodář měl náležitou autoritu,
a tak k němu domácí lidé vzhlíželi s velikou důvěrou. Mohl proto nerušeně
poučovat sebe, svých pět dětí i své okolí spisy svatých učenců (především
Augustina Aurelia, Tomáše Akvinského a Davida Augšpurského) či tehdy právě
aktuální mystikou Zjevení sv. Brigity a ze všech těch složitostí skládal
jednoduchá, pokojná a vytříbenou češtinou psaná „vysvětlování“ řádu
světa. Ten řád, na rozdíl od všemožných reformátorů, kteří právě přicházeli
do módy, ctil.
Výběrová bibliografie tvorby Tomáše Štítného:
Knížky šestery o obecných věcech křesťanských, 1374-76
Řeči nedělní a sváteční, 1392
Davida Bosáka O sedmi stupních, před 1396
Sv. Augustina O bojování hříchův s šlechetnostmí, před 1396
Zjevení sv. Brigity, před 1400
Knihy naučenie křesťanského, 1400
Řeči besední, rkp. pařížský z poloviny 15. století |