Šumavský Rosegger ve
Steinbrenerově „Večerním pokoji“ Johann
Peter
Syn rychtáře té nejvýš položené šumavské vsi, Bučiny, v sobě
vždy nesl vědomí příslušnosti ke zdejším „svobodným sedlákům“. V
kašperskohorské škole potkal literaturu, a to jak na papíře, tak v reálu: jeho
učitelem byl autor šumavské poesie Heinrich Leo Weber. Též na učitelském ústavu v
Českých Budějovicích měl štěstí na setkání s poety, především s Franzem
Heroldem. V Budějovicích si prohloubil i své muzikální schopnosti. Úzký vztah ke
hře na několik hudebních nástrojů jeho poesii dodal melodiku a tím i tvar.
Rodný lesní kraj se vkořenil
do celé Peterovy tvůrčí osobnosti již v mládí. Ať již učil na Prachaticku,
Českolipsku či ve Štýrském Hradci, zaměstnával jej stále znovu. Prolistujeme-li
sbírky básní, národopisných povídek a črt (Frühling, Wald und Liebe /1881/,
Charakter- und Sittenbilder aus dem Böhmerwalde /1886/, Buchengrün /1887/, Der
sprossende Wald /1929/) i dodnes čtenářsky nejživější součást Peterovy tvorby,
totiž memoáry (Der Richterbub /1914/, Der Richterstudent a Der Richterlehrer /1918/),
budeme nalézat toto téma stále znovu. Psal i o Prachaticích a hořických pašijových
hrách. V letech 1899-1907 redigoval literární časopis Der Böhmerwald.
Ve Štýrském Hradci
spolupracoval s časopisem Heimgarten, v jehož redakci se spřátelil s proslulým
samoukem a hledačem síly v rodné hroudě, Peterem Roseggerem. Přátelství dvou
básníků poté zůstalo pevné a trvalé.
Na sklonku života žil Peter ve Vimperku, kde pro něho nechal tiskař a nakladatel
Steinbrener postavit vilu nazvanou příznačně: Abendfrieden. |