Doba krvavého ateismu postupně
větrající do bezbarvého lhostejna a v ní dva velice rozdílné a přece
komplementární osudy křesťanů, jimž byl do vínku dán dar básně, jednomu ve
verši a druhému v próze.
F.D. Merth,
kněz-básník-intelektuál, kterého 30. srpna 1948 přišli zatknout až do zpovědnice.
Následoval zinscenovaný soudní proces a uranové doly. Po nich zákaz publikování i
kněžského povolání, brusírna skleněných čoček a vychovatelství u mentálně
postižených. Po roce 1970 mu bylo milostivě dovoleno vrátit se ke kněžství, je
však odsunut co nejdál: na polorozpadlou faru v poutním Strašíně na Sušicku. Ve
zdejší izolaci nastává vrcholné období jeho tvorby. „Merth je
básník-samotář a člověk má pocit, jako by jazyk byl skoro vzduchem jeho samoty. ...
Váží každé slovo, hluboce opovrhuje náboženským ornamentalismem a na odiv
stavěnou zbožností.“ (Jaroslav Med) Poesie a meditace se tu prolínají v
jediný tvar. Ač neměl s politikou mnoho společného, kromě dvou kratičkých
intermezz v letech 1947 a 1970 směl publikovat až po dovršení 74 let věku.
„Vzpomínám na jednu dámu, která mně
říkala: Otec Merth, když slouží mši, jako by byl už v nebi. ... Byl jsem očarován
krásou knihy [Ne krví býků] ; nikdy jsem předtím nic podobného
nečetl. Je to poesie sevřená, bez jediného postranního plku, s vypouštěním
adjektiv a hromaděním substantiv, vše zcela bez odpadu, a navíc krásná.“
Ivan Diviš, 1995
Věroslav Mertl byl na konci
šedesátých let redaktorem českobudějovické Růže a poté tajemníkem v azilu
národněfrontovní lidové strany. Směl sice přežívat jen kdesi na okraji, jeho knihy
však vycházely po celá sedmdesátá a osmdesátá léta. Jak to bylo možné? Snad i
proto, že byl ochoten do textu vložit formulace, které se daly interpretovat dosti
protichůdně, a tiskový dohled je tak mohl zastrčit do těch „kladných“
přihrádek. Co však dnes s tím? Podstatnější je, že Mertl dovede „hedvábným,
hbitým, ohebným a komplikovaně prostým, či lépe samozřejmým a vznášivým“ (Bedřich
Fučík) jazykem pronikat ke dřeni všednodenních mravních zauzlin a neokázale, jakoby
mimochodem, je promítat na klenbu věčnosti.
Nejpřesvědčivěji toto mistrovství
ukázal ve svém prvním románu Dům mezi větrem a řekou (vydán 1978). A to přesto,
že tu je předválečný starosta vypodobněn jako zosobnění zla, kdežto ten novodobý
je sice omezencem, ale přeci jen dobrého srdce, že se tu o emigraci (té ruské
předválečné i pozdější české) hovoří jako o bláznovství a na jednom místě
se v plánu ústřední postavy dokonce mihne zablekotání o „porodních
křečích“ padesátých let. To podstatné totiž spočívá v něčem zcela jiném: ve
stylu, ve tvaru prózy. Čtenáři se tu nesugeruje, že cokoliv se říká, je Pravda.
Spíše se v něm vyvolávají odkudsi z hloubi rostlé, táhlé a mnohdy i tragicky
„zaskříplé“ pocity. Nechává se promlouvat jeho vlastní „niterný šepot“.
Bohatou metaforiku tu autor do textu vtepává tak zručně, že se zdá, jakoby na svém
místě stála od věků.
Bedřich Fučík, literární kritik
specializující se na spirituální proudy v moderní české literatuře, dobře
věděl, proč se jménem Mertlovým jedním dechem vyslovovat jména Jana Čepa či
Františka Hrubína. S mnohem menším oprávněním tehdy jmenoval i katolického
bouřliváka Jakuba Demla. Na jeho místo by bylo lépe dosadit Karla Čapka (bohužel) a
snad i Michaila Bulgakova (naštěstí).
Merth a Mertl, dvě rozdílné,
téměř protilehlé varianty sebezáchovy psaním. Ani jeden z nich nepatřil a nepatří
do časného „literárního dění“. Merth proto, že mystik, i když chce, nemůže,
Mertl proto, že k duchu dobově oficiální literatury přiřaditelný není a tzv.
„disidenti“ jej okázale míjejí. Dvě tvůrčí samoty okolím vháněné do
veverčích bubínků osamocení a stovky dopisů na cestě mezi nimi. Blíženectví
údělem.
Výběrová bibliografie tvorby Věroslava Mertla:
Stín blaženosti, 1969
Nám po tomto putování, 1970
Dům mezi větrem a řekou, 1978
Podzimní svit, 1984
Pád jasnovidce, 1986
Mlčení věžních hodin, 1989
Kruhy pod očima, 1995
Zjasněná noc, 1995
Tiché zahrady, 1998
Hřbitov snů, 2000
Výběrová bibliografie tvorby Františka Daniela Mertha:
Refrigerium, 1947
Orančina píseň, 1970
Zápisy z prodlení u kříže, 1991
Ne krví býků, 1992
Zápisy, 1992
Sedm písní, 1994
Horský triptych, 1994
Malé hóry, 1995