Po husitské potopě 15. století se literární kultura
vzpamatovávala dvěma způsoby. Vyznavači toho konzervativnějšího sázeli na starší
domácí tradici a pokoušeli se o (téměř) nemožné, totiž zbudovat kulturní most
z Čech karlovských do Čech jagellonských. Ti tzv. otevřenější naopak
pošilhávali za humna a snažili se ohlížet po soudobých trendech evropských.
Osobnostní příklady bychom v jižních Čechách dokázali nalézt pro obě tyto
duchovní tendence, ta první se však již na první pohled zdá kulturně
výživnější a - kupodivu? - i pro futuro důsažnější.
Konvent třeboňských
augustiniánů dosahoval v druhé půli 15. věku pozoruhodného kulturního rozkvětu,
rozkvětu ražby přesvědčeně konzervativní. Inkunábule z Gutenbergova vynálezu sem
pronikaly jen pozvolna a - popravdě řečeno - nenalézaly žádné zvláštní ovace.
Snad i proto po dlouhé roky v blízkosti třeboňského kláštera působila osobnost
nezpochybnitelného kulturního významu, která na sebe vzala úkol klasicky
středověkého opisovačství: učitel, kněz a od roku 1478 řeholní kanovník Oldřich
Kříž z Telče. Jeho šestadvaceti rukopisným sborníkům dnes můžeme děkovat
za uchování ne nepodstatné části ze souboru literatury 14. a počátku 15. století,
a to včetně rozmanité lyrické písňové tvorby, nevážné latinské poezie
žákovské či Nové rady a souboru „proverbií“ Smila Flašky z Pardubic. „Jeho
soubor je skutečnou encyklopedií 15. století,“ (Josef Krása) zachytil dokonce i
receptury barev k iluminování knih. Přestože se „neustále vracel ke
'katolické pravdě' jako středu všeho kulturního usilování“ (Bohdan Chudoba),
s překvapením nalezneme mezi rukopisy tohoto neúnavného staromilce i opisy
nejstarších utrakvistických traktátů.
Druhý příklad do naší mozaiky
nalezneme v Českém Krumlově, Třeboň však zcela neopustíme. Knihovny soudobých
vzdělanců byly stále výrazněji inspirovány italským humanismem. Ten zprvu pronikal
výhradně do oblastí katolických a příklon k němu byl většinou závislý na
nezprostředkovaném poznání italského prostředí. V 70. letech 15. století poznal
boloňskou univerzitu kruh mladých „intelektuálů“ v okolí dospívajícího Petra
IV. z Rožmberka (Alexandr z Krumlova, Martin Mareš, Václav Hayder aj.). V jejich
blízkosti se pohyboval též Václav z Rovného, syn českokrumlovského měšťana
Hanuše a budoucí mocný rožmberský kancléř, ve starší odborné literatuře
považovaný za jakéhosi „zakladatele jihočeského humanismu“. Toho však
Itálie osobně nepřitáhla. A není divu, vždyť již od mladého věku byl svázán
trvalými vazbami právě s „duchovně-středověkou tvrzí“ třeboňských
augustiniánů (roku 1476 vstoupil do konfraternity).
Ač byl budovatelem kvalitativně i
kvantitativně neobyčejné knihovny, obsahující rukopisy i prvotisky zcela na výši
doby, ač měl strýce kancléřem na dvoře uherského krále Matyáše, ač se úzce
stýkal s obdivovateli italského nového myšlení a ač si dopisoval s Bohuslavem
Hasištejnským z Lobkovic nebo boloňským humanistou Filipem st. Beroaldem, „žil
spíše myšlenkami restauračními nežli renesančními“. „Na humanistickou výzvu
Filipa Beroalda reagoval způsobem, který svědčí člověku oddanému středověkým
křesťanským ideálům, třebaže své projevy humanistickému stylu a formě dovedl
podřizovat.“ (Josef Hejnic) Byl vášnivým ctitelem svatého divotvůrce Jana
Křtitele a církevních otců oblíbených v době Karla IV.: sv. Jeronýma a sv.
Augustina. Finančně podporoval klášter ve Vyšším Brodě a diplomaticky se zasazoval
o obnovu církevních statků v předhusitském rozsahu, což se mu po nástupu nového
rožmberského vladaře Jindřicha VII. nevyplatilo. Petrův synovec byl totiž (kromě
jiného) vinou rozsáhlého odkazu církevním institucím vyděděn, což přičítal -
vcelku správně - Václavovu „klerikálnímu“ vlivu. Kdyby třicetiletý Rožmberk
náhle nezemřel, stařec Václav z Rovného mohl v žaláři pobýt mnohem delší čas
než pouhé tři čtvrtě roku...
Zlomky Václavových původních
textů, většinou knižních přípisů, jsou plny ostrých útoků proti
„arcikacíři“ Jiřímu z Poděbrad, „jidášům“ husitským a později i
luterským. Na toleranci humanistické „amicitia“ odpovídal nesmlouvavým mečem
gotické „charitas“.