diskusediskusní fórum
Se vzpomínkou na křenovickou babičku, vltavské údolí a Itálii až do komunistických lágrů

Josef Kostohryz

žila-li ve 20. století hrstka statečných Čechů, jedním z nich byl Josef Kostohryz, rodák z Křenovic, do sebe zavinutý básník a světu čelem postavený katolický intelektuál. Jeho předci byli vápeníky a přívozníky na Vltavě pod kostelem sv. Jana Křtitele, v místě zvaném Na poušti poblíž Chřešťovic. Do svých čtrnácti let žil v rodné vesnici nedaleko Bernartic, v babiččině domě, reálku již vystudoval v Praze a obor filosofie, čeština a francouzština na filosofické fakultě tamtéž. Jeho tvůrčí inspirace se od té doby pohybovala mezi dvěma póly: prožitkem rodného kraje spolu s jeho příběhy vyslechnutými při draní peří v bezpečí babiččiny moudré autority a duchovními turnaji katolické intelektuální elity v mezinárodně otevřeném světě.

V letech 1934 – 36 učil - jakožto stipendista italské vlády - češtinu v centrech východoevropských studií v Římě a Neapoli. Ještě předtím spoluzaložil proslulý časopis Řád a začal překládat z několika jazyků, především románských. Jeho tíhnutí k Itálii nebylo náhodné, vzdělanost latinského světa tvořila základnu celého jeho myšlení. A byla-li ohrožena, nemohl jen tak přihlížet. Na podzim roku 1949 sepsal Memorandum českých spisovatelů o žalostném stavu české kultury, jež bylo prostřednictvím italské ambasády odesláno papeži Piu XII. a politickým představitelům západních států. Komunistická reakce sice na sebe nechala více než rok čekat, její intenzita však převýšila všechna očekávání. Zjara 1951 byl zatčen a po roce vazby a krutých výslechů byl v procesu s tzv. Zelenou internacionálou odsouzen na doživotí. Leopoldov, Jáchymov a Valdice mu pak po dobu dvanácti let pod kůži vdíraly odvrácenou stranu světa.

Ve svých nejlepších básních (Ať zkamení, Mohyly, Píseň jitřní ranní modlitba, Zašlý obraz, Dozpěv k návratu, aj.) zaujímá pozici vrcholu tvůrčího trojúhelníka, jenž ho spojuje – snad i trochu paradoxně - s poetikou Otokara Březiny a Richarda Weinera.

 

Výběrová bibliografie Josefa Kostohryze:
Prameny ústí, 1934
Rekviem, 1944

Ať zkamení, 1947
Jednorožec mizí, 1969
Přísný obraz, 1970
Eumenidy, Mnichov 1981

Melancholie, Mnichov 1985, Praha 1991
Strmá nenaděj, samizdat 1987, oficiálně 1994

Diskuse přehled
1x1.gif (43 bytes)