žila-li ve 20. století hrstka statečných Čechů,
jedním z nich byl Josef Kostohryz, rodák z Křenovic, do sebe zavinutý
básník a světu čelem postavený katolický intelektuál. Jeho předci byli vápeníky
a přívozníky na Vltavě pod kostelem sv. Jana Křtitele, v místě zvaném Na poušti
poblíž Chřešťovic. Do svých čtrnácti let žil v rodné vesnici nedaleko
Bernartic, v babiččině domě, reálku již vystudoval v Praze a obor
filosofie, čeština a francouzština na filosofické fakultě tamtéž. Jeho tvůrčí
inspirace se od té doby pohybovala mezi dvěma póly: prožitkem rodného kraje spolu s
jeho příběhy vyslechnutými při draní peří v bezpečí babiččiny moudré
autority a duchovními turnaji katolické intelektuální elity v mezinárodně
otevřeném světě.
V letech 1934 – 36 učil -
jakožto stipendista italské vlády - češtinu v centrech východoevropských studií v
Římě a Neapoli. Ještě předtím spoluzaložil proslulý časopis Řád a začal
překládat z několika jazyků, především románských. Jeho tíhnutí
k Itálii nebylo náhodné, vzdělanost latinského světa tvořila základnu celého
jeho myšlení. A byla-li ohrožena, nemohl jen tak přihlížet. Na podzim roku 1949
sepsal Memorandum českých spisovatelů o žalostném stavu české kultury, jež bylo
prostřednictvím italské ambasády odesláno papeži Piu XII. a politickým
představitelům západních států. Komunistická reakce sice na sebe nechala více než
rok čekat, její intenzita však převýšila všechna očekávání. Zjara 1951 byl
zatčen a po roce vazby a krutých výslechů byl v procesu s tzv. Zelenou
internacionálou odsouzen na doživotí. Leopoldov, Jáchymov a Valdice mu pak po dobu
dvanácti let pod kůži vdíraly odvrácenou stranu světa.
Ve svých nejlepších básních (Ať
zkamení, Mohyly, Píseň jitřní ranní modlitba, Zašlý obraz, Dozpěv
k návratu, aj.) zaujímá pozici vrcholu tvůrčího trojúhelníka, jenž ho
spojuje – snad i trochu paradoxně - s poetikou Otokara Březiny a Richarda
Weinera.
Výběrová bibliografie Josefa Kostohryze:
Prameny ústí, 1934
Rekviem, 1944
Ať zkamení, 1947
Jednorožec mizí, 1969
Přísný obraz, 1970
Eumenidy, Mnichov 1981
Melancholie, Mnichov 1985, Praha 1991
Strmá nenaděj, samizdat 1987, oficiálně 1994