Misionář a kraj aneb
Putování se zvonečkem Albert
Chanovský
Slovní spojení „pobělohorská rekatolizace“ na nás
ještě po stovkách let působí odpuzujícím dojmem, a přitom si ani neuvědomujeme,
že žijeme v černobílém stereotypu. Tehdy se totiž nejednalo jen a jen o
mocenský nátlak, státní edikty, násilné dragonády a výslechy před úřednickými
komisemi. Rekatolizací můžeme nazvat i mravenčí kulturní práci nesčetných
katolických duchovních v mravně čistém a upřímném zápasu o duše bližních.
Tím neklasičtějším příkladem podobného typu misionáře je jezuita Albert
Chanovský. Vědomě navazoval na dávné, ještě pozdně středověké snažení
františkánských „bláznů božích“ i jejich následovníků z kněžstva
světského. Ti se již od počátku 16. století toulávali po jihočeském venkově (na
Bechyňsku a Jindřichohradecku např. Jan Bosák z Vodňan, na Prácheňsku
strašínský „svatý kněz“ Martin Strakonický) a silou své chudoby a osobního
charismatu vedli boj s antikřesťanskými stereotypy v duších všech, které
na své cestě potkávali. S druhým ze jmenovaných se Chanovský osobně
seznámil a podnícen jeho příkladem prožil na cestách prácheňského a plzeňského
kraje téměř polovinu svého života.
Nebyl přitom žádným duchovním
nedochůdčetem, ba ani psychiatrickým případem (jak by ho snad dnes kdosi chtěl
klasifikovat), vždyť se mu dostalo kvalitního vzdělání při pražské jezuitské
koleji a v Krumlově se stal dokonce rektorem. Není však bez zajímavosti, že z
této funkce byl odvolán po incidentu takříkajíc památkářském, totiž po dobře
míněném avšak svévolném poškození rožmberského náhrobku v krumlovském
kostele sv. Víta.
V latinských spiscích, které
Chanovský po sobě zanechal, se věnoval především metodám pastorační práce.
Přinejmenším jeden z nich má i vysokou hodnotu literární. Posmrtně vydané
Vestigium Bohemiae Piae (Stopy zbožných Čech, 1658) jsou po okraj naplněny fragmenty
příběhů, které na své cestě zaslechl, a duchem krajiny, již svými chodidly tak
důvěrně poznal. Prácheňsko, a potažmo i celé České království, se v jeho
pojetí stává téměř oživlou krajinou Božích varování a milostí, plnou
zázračných studánek a důvěrně známých posvátných míst. Bůh a jeho Matka
nejsou daleko, otevřete svá srdce a milost naleznete třeba kousek za prošlapaným
zápražím, třeba v pouhé kapce vody. To je Chanovského poselství, naslouchejme
mu! |