diskusediskusní fórum
Misionář a kraj aneb Putování se zvonečkem

Albert Chanovský

Slovní spojení „pobělohorská rekatolizace“ na nás ještě po stovkách let působí odpuzujícím dojmem, a přitom si ani neuvědomujeme, že žijeme v černobílém stereotypu. Tehdy se totiž nejednalo jen a jen o mocenský nátlak, státní edikty, násilné dragonády a výslechy před úřednickými komisemi. Rekatolizací můžeme nazvat i mravenčí kulturní práci nesčetných katolických duchovních v mravně čistém a upřímném zápasu o duše bližních. Tím neklasičtějším příkladem podobného typu misionáře je jezuita Albert Chanovský. Vědomě navazoval na dávné, ještě pozdně středověké snažení františkánských „bláznů božích“ i jejich následovníků z kněžstva světského. Ti se již od počátku 16. století toulávali po jihočeském venkově (na Bechyňsku a Jindřichohradecku např. Jan Bosák z Vodňan, na Prácheňsku strašínský „svatý kněz“ Martin Strakonický) a silou své chudoby a osobního charismatu vedli boj s antikřesťanskými stereotypy v duších všech, které na své cestě potkávali. S druhým ze jmenovaných se Chanovský osobně seznámil a podnícen jeho příkladem prožil na cestách prácheňského a plzeňského kraje téměř polovinu svého života.

Nebyl přitom žádným duchovním nedochůdčetem, ba ani psychiatrickým případem (jak by ho snad dnes kdosi chtěl klasifikovat), vždyť se mu dostalo kvalitního vzdělání při pražské jezuitské koleji a v Krumlově se stal dokonce rektorem. Není však bez zajímavosti, že z této funkce byl odvolán po incidentu takříkajíc památkářském, totiž po dobře míněném avšak svévolném poškození rožmberského náhrobku v krumlovském kostele sv. Víta.

V latinských spiscích, které Chanovský po sobě zanechal, se věnoval především metodám pastorační práce. Přinejmenším jeden z nich má i vysokou hodnotu literární. Posmrtně vydané Vestigium Bohemiae Piae (Stopy zbožných Čech, 1658) jsou po okraj naplněny fragmenty příběhů, které na své cestě zaslechl, a duchem krajiny, již svými chodidly tak důvěrně poznal. Prácheňsko, a potažmo i celé České království, se v jeho pojetí stává téměř oživlou krajinou Božích varování a milostí, plnou zázračných studánek a důvěrně známých posvátných míst. Bůh a jeho Matka nejsou daleko, otevřete svá srdce a milost naleznete třeba kousek za prošlapaným zápražím, třeba v pouhé kapce vody. To je Chanovského poselství, naslouchejme mu!

Diskuse přehled
1x1.gif (43 bytes)