Paměť smočená krví Jindřich Michal Hýzrle z Chodů
Otužilý žoldák, politický dobrodruh, odvážný cestovatel, hýřivý
císařský důstojník, propasovský zrádce, nelítostný vypočítavec, cynický
kořistník, hluboký a okázalý mariánský ctitel. To je pouhý zlomek
interpretačních nálepek, jimiž je možno počastovat život a dílo Jindřicha Hýzrla
z Chodů. V jižních Čechách bychom jej mohli potkat poměrně často. Na
různých místech Prácheňského kraje se vyskytoval a na pravou katolickou víru
obyvatelstvo nekompromisně obracel již v první polovině dvacátých let 17.
století, v době saského vpádu (1632) byl jmenován velitelem císařské posádky
Českých Budějovic (tehdy bylo město dočasně centrem království!) a po celá
třicátá léta se vracel do lčovického zámku. Lčovice na Prachaticku, které získal
v čase rozsáhlých majetkových přesunů po Bílé hoře, chápal jako své
tuskulum, svůj domov.
Hýzrleho literární dílo
dnes známe ze tří rukopisných svazků: odborného pojednání o zemské obraně a
především dvou paralelních verzí memoárů. Jedné české a jedné německé.
Vyvstává nám v nich fascinující ale nadobyčej krutý obraz světa třicetileté
války, světa, v němž se nikdo nepozastavuje nad stovkami zmařených životů,
kalužemi vyhřezlých tělních tekutin a strašlivou bídou těch nejmenších a
nejprostších. Je vskutku paradoxem, že právě skrze tento text můžeme být
přítomni zázračnému krvácení obrazu nekonečně slitovné Matky? Stalo se tak na
lčovickém zámku ve chvíli, kdy Hýzrlova manželka přiváděla na svět potomka.
Milostné zobrazení Bolestné Panny Marie, které tehdy bylo zavěšeno v jejím
pokoji, je dodnes k spatření uvnitř kapucínského klášterního kostela
v Sušici. Snad jedině před ním a na kolenou je možno nahlédat na hříchy
našich bližní, včetně hříchů krvavého pana Jindřicha.
„Věk
Dumasových mušketýrů, napadne nás při čtení Hýzrlových pamětí.Všeho
romantického nánosu prost objeví se tu věk kordů tasených pro jediné slovo
urážky, pro přízeň dámy, pro vojenskou čest. Věk přátelství odvážných
chvastounů a bezstarostných požitkářů. ... Dvorské prostředí a vojenský
kvartýr, tam se Jindřich Hýzrle cítil nejvíc doma.“
Lydia Petráňová, 1979 |