„Mistr Jan“ se podstatněji s jihem Čech setkal
dvakrát a - přestože býval a bývá některými propagandisty označován za
„jihočeského velikána“ - ani jednou se tak nestalo zcela dobrovolně. Poprvé se mu
to snad přihodilo hned při narození, jež se dle nepřímých důkazů a hluboce
zakořeněné tradice mělo udát v Husinci nedaleko Prachatic. Podruhé se na jih
uchýlil v době, kdy mu Praha, jeho dlouholeté univerzitní, kněžské a především
kazatelské působiště, pod nohama zhorkla natolik, že mu již nezaručovali ochranu a
osobní bezpečnost ani jeho dlouhodobí podporovatelé, včetně krále Václava IV.
Stalo se tak v říjnu roku 1412. Náboženská ani politická situace tehdy nebyla vůbec
přehledná. V Římě, Avignonu a Pise se střídali vzájemně se potírající papeži,
opětovně eskalovalo napětí mezi králem a pražským arcibiskupem, v intelektuálním
prostředí probíhaly ostré půtky mezi realisty a nominalisty, viklefity a
antiviklefity, radikály a konzervativci, kněžskými mnohoobročníky a hmotně
nezajištěnými - a proto se radikalizujícími - absolventy univerzity. Jan Hus pod
tento přetápěný kotel přihodil nejedno kazatelské a spisové polínko.
V „exilu“ na Kozím Hrádku,
v Miličíně a Sezimově Ústí prý byl přijat s otevřenou náručí. A nezahálel tu.
Kázal, kde se dalo, přátelům pilně rozesílal „listy posélací“ a především
psal své spisy. Oproti předchozí pražské etapě jeho tvorby latinu stále častěji
střídá jazyk český. Nechybí mu k němu důkladná teoretická průprava. Svědčí o
tom jeho spis De orthographia bohemica, zavádějící do českého psaní oproti
spřežkám systém nabodeníček, i tvrdohlavý, kulturně však velice plodný důraz
kladený na českojazyčné kostelní písničky (odporoval tím jak oficiálním
prolatinským stanoviskům římské církve, tak radikálnímu odmítání zpěvu ve
spisech Viklefových). Již v listopadu 1412 dokončil Výklad viery a o necelý rok
později Postilu. Svým početným posluchačkám věnoval proslulý traktát Dcerka.
Jan Hus pod vlivem soudobých
církevních oprávců pojal pevné přesvědčení, že jednou provždy rozeznal svatost
od hříchu, pravdu od klamu a Krista od Antikrista. Nehledal, pouze nalézal a
kacéřoval. S čím zacházel, tím také sešel. Bohužel.
Výběrová bibliografie Jana Husa:
De sanguine Christi, 1405
De corpore Christi, 1406
Postilla de sanctis, 1408-1412
Super quattuor Sententiarum, 1409
De orthographia bohemica, 1410
Provázek třípramenný z víry, lásky a naděje, 1412
Dcerka o poznání cesty pravé k spasení, 1412
Výklad viery, desatera božieho přikázánie a páteře, 1412
Postilla aneb Vyloženie sv. čtení nedělních, 1413
De ecclesia, 1413
„Českým reformátorem Husem počíná nová
epocha v dějinách českého národa a jeho kultury, stejně jako jeho jazyka .“
Josef Dobrovský, 1791
„Hus je v naší historii kámen, o nějž se
charakterové rozrážejí.“
Tomáš Garigue Masaryk, 1903
„Kverulant z Husince nemusel uhořet, kdyby měl v sobě
pokoru a kdyby ho nepoháněl mesiášský komplex, kdyby se neopájel příslibem
mučednictví. ... Strašrybka, co maloval jen čerty na zeď a čekal Armageddon každým
dnem, fanatizoval davy a požár, který zapálil, pak sežehl jeho i jeho zemi.“
Miloš Urban, 2001