Bohatýr (a) jihočeský
sedlák Josef Holeček
Všednodenní selství, které Holeček jako neduživý
synek stožického sedláka tak důvěrně poznal ve svém dětství, se mu v srdci
proměnilo v esenci archetypálního, původního, „ještě nezkaženého“ vztahu ke
světu. Do města zbloudilá a z neduživosti dávno vyrostlá postava novináře -
bohatýra je v sobě nosila po celý život. Obavy z rozkladu venkovského ducha, jež
byly filosoficky ukotveny myšlenkami ruského slavjanofilství (balkánské i ruské
Slovany několikrát navštívil), se staly úhelným kamenem všeho jeho myšlení.
Holečkovo detailní sledování
vesnického života, jak jej představil v rozložitém cyklu próz Naši, přináší
mnohem víc než zachycení folklórního svérázu či realistický opis. Podobně jako
staré slovanské a severské eposy (ne nadarmo právě on přeložil obrovitý
karelo-finský epos Kalevala) sestupuje až tam, kde se člověk vyjevuje ve své
prapůvodní bytostnosti. To podstatné nalézá ve vesmírných souřadnicích
obdělaného pole, stromořadí sadu, včelího úlu a Slova. Katolická tradice je v
tomto obdivuhodném konceptu sice všudypřítomna, však programově, chtěně a leckdy i
neurvale upozaďována. Jakoby najednou nestačila.
Výběrová bibliografie tvorby Josefa Holečka:
Junácké písně národa bulharského, 1874
Černá Hora, 1876
Černohorské povídky I-II, 1880,1892
Ruskočeské kapitoly, 1891
Kalevala, 1894-95
Zájezd na Rus, 1896-1903
Kanteletar. Národní finská lyrika, 1903-04
Národní epika srbská I-II, 1909, 1913
Naši I – X, 1898 - 1929 |