Vokův kalvínský
tajemník, co kradí počal německé poezii barok Theobald Höck
Pocházel z Limbachu v někdejší Rýnské Falci. Jeho „neurozené“
příbuzenstvo do Čech přilákal lesk rudolfinského dvora, a tam také začalo
svévolně užívat přídomku „von Zweybruck“. Theobalda Höcka přivedla roku 1600
do Třeboně nabídka tajemnictví po boku posledního Rožmberka. Co si mohl přát
více! Bylo mu sedmadvacet a stal se německým sekretářem Petra Voka s ne nepodstatným
zákulisním vlivem v otázkách kulturních i politických. Spolu s Václavem
Březanem se též staral o profilaci a vzrůst rožmberské
knihovny.
Múzy pravděpodobně pokoušel
již před svým příchodem do Třeboně, ovšem Vokova přízeň mu otevřela cestu
k tisku. Již rok po svém příchodu vydal sbírku reflexivních básní nazvanou
Schönes Blumenfeld (1601), která se dodnes připomíná ve většině kompendií
německých literárních dějin. Ne snad, že by jeho poesie rvala nebesa, přinesla
však pro svou dobu novou tóninu, a bývá proto nazývána prvním básnickým počinem
německého baroku. Vokova finanční podpora významnou měrou přispěla též
k vydání Höckova polemického spisu Commonitorium sive amica ad amicum admonitio
(1606), který cílil na vídeňského prosazovatele závěrů tridentského koncilu,
jezuitského kardinála Roberta Bellarmina.
V té době už Vokův
sekretář žil intenzivním společenským životem a stýkal se čile jak se známými
německými učenci (např. přírodovědcem Osvaldem Crollem či historikem Marquardem
Freherem), tak s představiteli říšské protestantské diplomacie. Ambiciózní
předák říšských kalvinistických stavů Kristián z Anhaltu se jej dokonce snažil
využít k získání části rožmberského dědictví a k přípravě svržení
Habsburků z císařského trůnu. U svého mecenáše se tehdy Höck těšil bezmezné
důvěry, a snad i ta mu rok před vladařovou smrtí vynesla spoluvlastnictví
výnosného žumberského statku. Druhým novovlastníkem se tehdy stal jeho bratr
Anastázius, jeden z Vokových osobních lékařů. Na žumberskou půdu však oba
vstoupili nejhůř, jak mohli. Jakožto kalvinisté vystupovali velmi nesnášenlivě
vůči svým katolickým poddaným a mezi jejich prvními činy bylo obrazoborecké
vyrabování interiéru zdejšího kostela. Do sporu tehdy musela vstoupit krumlovská
kolej i pražský arcibiskup.
Čtyřicet dní před Vokovou
smrtí si jeho chráněnec vzal bohatou dceru z místního rytířského rodu. Při
svatebním veselí, vystrojeném za rožmberské peníze, se vypilo přes čtyřicet
věder vína a starý Březan tehdy Höckovu bujarost komentoval s trpkostí a ironií: „Pan
vladař v trápení a mukách ležel, pokoje užíti nemohl. Tyto rozkoše, veselí a
povyky dnem i nocí provozovali. Zaplať jim Pán Bůh, že sobě tak pěkně starce
vážili!“
Novomanžel si ale dlouho
neužíval. Vlivní krumlovští jezuité mu nemohli zapomenout jeho kalvínskou
nevycválanost, a tak byl obviněn z klamání české stavovské obce i finančních
machinací, uvězněn v pražské Bílé věži, mučen napínáním na žebřík s
pálením boků a odsouzen k smrti. Štěstěna se však od něho docela
neodvrátila. Po změně politických poměrů byl osvobozen a katapultován do služeb
zimního krále Fridricha Falckého. Po Bílé Hoře již na trvalejší odplaty čekat
nehodlal a zemi opustil ve Fridrichově vojsku. Ve víru války o Falc jeho historické
stopy končí.
„Některé Höckovy básně
již téměř barokním způsobem zpracovávají myšlenku marnosti a pomíjivosti
světského snažení, v některých nalezneme ohlasy stoické filozofie. Jeho poezii
můžeme charakterizovat jako nezávazné, duchaplné a básnicky hodnotné zpracování
běžných názorů a situací bez hlubší myšlenkové originality, ač Höck své
„já“ nikdy neopomene zdůraznit. Jde o poezii, jejíž četbu či přednes
(eventuálně i ve zhudebněné formě) si dovedeme dobře představit na velmožském
dvoře přelomu 16. a 17. století.“
Václav Bok, 1993 |