Potýkání s heřmaňskými
chalupami a humny Jan Čarek a Václav
Krška
Heřmaň, poklidná víska na břehu říčky Blanice, se v první
polovici 20. století stala úběžníkem životů a děl dvou přátel. Ať již jejich
osudové oboly prohlédáme ze strany tvůrčí či životní, všude nalezáme tutéž a
přitom jakoby v negativ obrácenou ražbu. Básník Čarek, potomek tradičně usazených
chalupníků, pražskou úředničinou od rodných humen odloučený, a přece s nimi
stále až do bolava srostlý. Prozaik a posléze režisér Krška, obdařený schopností
neobyčejně intenzivního zrakového vjemu a býčí vůlí propracovat se k
heřmaňskému domovství. První, bezzemek smutný, do svého rodiště posílal
vlaštovky svých sbírek, plných neokázale velké poesie i místních reálií, druhý
za heřmaňskými humny pořádal (leckdy) avantgardní divadelní představení, jichž
se kromě místních ochotníků účastnila i soudobé herecká esa (Eduard Kohout,
Otýlie Beníšková, Zdena Baldová, Olga Scheinpflugová, Ladislav Pešek aj.).
Jen v samotné Heřmani jsem
režíroval asi 150 divadelních her a nebyl to ledajaký repertoár! Měli jsme tam
cyklus lidových her, byl to Jirásek, Zeyer, Svoboda, Langer, Tyl, Štolba,
Scheinpflugová, Stroupežnický. A v cyklu náročných her jsme měli Adama
Stvořitele, RUR, Loupežníka, Romea a Julii, Zimní pohádku, Smrt matky Jugovičů,
Fuente ovejunu, Krále Oidipa, Zločin a trest.
z rozhlasového rozhovoru
s Václavem Krškou, 1959
Prvnímu byla Heřmaň od kolébky
dána, a to se vší vůní oranice i dřinou odnevidimdonevidim, hebounkými housaty i
svíravým chudinstvím, ovšem jen proto, aby ji s těžkým srdcem stále znovu
opouštěl. Druhý ji do vínku nedostal, do Benešovského mlýna u Heřmaně jej z
rodného Písku přesadila smrt otce až ve třinácti letech věku. A tak se jí dlouhá
desetiletí - s tou nejbláznivější vynalézavostí zamilovaných - dvořil. Nakonec
statkář Krška oslyšen nebyl, cyklus próz erotického ruralismu Země
hovoří zapadl (i když ne zcela právem), a roku 1937 se jeho autor navrátil do
náruče písecké. Z tohoto obětí již vzešli potomci plnokrevní, i když ne tak
zcela literární (filmy: Kluci na řece, 1944; Měsíc nad řekou, 1953; Stříbrný
vítr, 1954).
Slov mocných jako kletba a těžkých a
vážných jako země nalezl jsem v knížečce Čarkově po čertech málo, naproti tomu
musil jsem však spolykat hodně zvětralých pomejí symbolistického původu.
F.X. Šalda, 1933
Jako mladík si prý Jan Čarek přál
dramatický život. Skutečně prožil řadu zvratů, včetně léčení v protialkoholní
léčebně. I v nejrozkolísanějších okamžicích však měl jistotu věčné země.
... ť RolnickéŤ , ť mozolnatéŤ a ť mudrujícíŤ jižní Čechy, země ť Široká
jako hřbet klisnyŤ byly k nezapomnění.
Dagmar Blü mlová, 2000
Výběrová bibliografie tvorby Jana Čarka:
Vojna, 1920
Chudá rodina z Heřmaně, 1924
Temno v chalupách, 1926
Smutný život, 1929
Svatozář, 1938
Devítiocasá kočka, 1939
Dopis na věčnost, 1947
Ráj domova, 1948
Zlatý dětský svět, 1953
Motýli, 1959
O veselé mašince, 1961
Políčko, pole, 1964
Výběrová bibliografie literární tvorby Václava Kršky:
Zatoulaný, 1925
Toužení pod Javorem, 1929
Chlapec a kozoroh, 1929
Odcházeti s podzimem, 1930
Zapomenutý rok, 1930
Hlas nejvroucnější, 1931
Klaris a šedesát věrných, 1932 |